fredag 30 mars 2012

Bildanalys.....

Föreläsning av Tarja Häikiö 22 mars


En sådan spännande föreläsning!! Själv har jag aldrig fördjupat mig i bildanalys och hade egentligen inga förhandskunskaper i ämnet. Boken vi skulle analysera var " Den farliga resan " av Tove Janson.
Min erfarenhet av författaren är ringa... har bara läst hennes böcker för förskolebarn men har oftas bara tyckt att de är svårlästa .Denna kväll skapade dock kullerbyttor i min tankevärld!! Tack, för det Tarja!!!
Jag hade inte läst texten innan bildanalysen vilket jag är tacksam för. Mitt sinne hade inga färdiga bilder som kunde grumla själva analysen. Jag upptäckte redan på första bilden den stora cirkeln som omgav figurerna. Den fångade genast mitt intresse!! Vad ville den symbolisera? En sovande katt och en vaken flicka med en halv kropp. Flickan blickar ut ur cirkeln med glasögon på nästippen. Mycket intressant!!
Mina tankar gick till psykoanalytikern, C G Jung och hans teorier om arketyper. Kunde detta vara symboliska bilder av några av dessa arketyper?Jag tror att det var just cirkeln som fick mina tankar in i dessa banor! I Jungs teori är just cirkeln en symbol för själen. Kunde bilden säga att kulturen flickan levde i var för snäv, helt enkelt för trång. Skulle katten i så fall symbolisera instinkter eller drifter? 
Vilken betydelse hade i så fall glasögonen? Allt eftersom bilderna växte fram såg jag att cirkeln fanns med på varje sida men den bytte hela tiden skepnad. Djuren fortsatte även de att framträda men i olika former. Mina tankar stannade kvar i de psykoligiska banor de startade i. Hur kunde det komma sig? Jag hade ju lika gärna kunnat tolka dem ur ett historiskt, ett feministiskt eller ett biologiskt perspektiv.
Men det gjorde jag inte!!!
Kan det bero på att jag är mycket intresserad av en annan form av bildanalys, nämligen drömmars bilder! Jag kände igen ett mönster.... symbolspråket, som jag tolkar som det omedvetnas språk. Jung pratar om att vår själ bla består av en medveten del och en omedveten del. Kan det vara så att vissa människor också i vaket tillstånd har tillgång till det omedvetnas symbolspråk? Detta symbolspråk som skulle kunna vara bilder av arketyper som finns djupt ner i våra själar och som är universiella. Är det kanske till och med så att konstnärer kommuniserar i sina bilder med dessa symboler?
Jag har inga svar.... bara nya frågor!! Så ironiskt!! Var det dessa frågor Fredrik Gunve`pratade om i sin föreläsning " Samtidskonst". Vår kultur ger inga svar.... vi ställer bara nya frågor!! Alla letar efter meningen.... men ingen kan ge några svar!! Det skulle väl vara reklamvärlden då.... ta det lugnt... ta en TOY! Jag går ut i fredagskvällen med en bit av det goda i livet... en choklad bit.
Lev väl.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar