3 November
Någon kanske vet vad pedagogisk dokumentation är, men ingen vet vad pedagogisk dokumentation kan bli....
Jag tänker att dokumentation är en sorts kommunikation som talar " de hundra språken "( Loris Malaguzzi) Den blir till av alla de medverkande, människor, miljöer, tankar, känslor och den osynliga stämning som präglar projektet. När jag tog del av Mia´s dokumentation igår förundrades jag mycket över just stämningen i dokumentationen. Hur skapades den? Var det något särskilt som gjorde detta?
Eller var det barnens engagemang som talade genom bilderna? Eller kanske pedagogernas? Mycket estetiskt, strukturerat och tydligt. Vackert!! Men jag såg processerna, både barnens och de vuxnas. Här hade många öron lyssnat och lyssnat länge. Troligen också med mjuka öron. Jag ser också att det är viktigt att reflektera över barnens tankar och hypoteser med andra pedagoger och gärna med en pedagogista. Det är den processen som för pedagogernas lärprocesser vidare. Det blir en utmaning att utveckla dokumentationen här på vår förskola och vi har redan börjat. Satt med Graciela nu på morgonen och påbörjade en power point. Riktigt roligt! Undrar vad det kan bli:)
Fick också mycket inspiration till det egna arbetet i ateljen. Funderar kring hur jag kan utmana vidare i det konstprojekt vi startat med Claude Monet´s tavla näckrosdammen. Tankar runt hur musik kan låta om barnen får fundera... hur låter tavlan? Men det är mina tankar... jag måste börja med att ge tillbaka den dokumentation som finns till barnen för att kunna lyssna på vad de tänker och på hur de vill gå vidare.
Vad lyssnar jag efter? Som jag lyssnar får jag svar.....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar