20 oktober
Härliga underbara tjejer....
Tack Susanne för en mycket givande kväll hos dig och alla ettåringar:) Fick nya tankar och ideer om miljön och hur jag kan tänka om ateljeristans roll. Tänker som Vygotskij, det är " fiffiga" kompisar som behövs för att få tillstånd reflektioner och nya tankar. Vi funderade över hur och om man kan "gå" in i barnens skapande. När är barnen "fria" att skapa själva och när och hur kan ateljeristan inspirera. Frågan som fängslade oss mest var, vad menar vi med fritt skapande? Kan man vara fri? Vi samtalade om makt. Är allt relationellt? Handlar inte det mesta om olika former om makt?
Tänker att det måste handla om bli medveten om hur jag själv hanterar dessa situationer. Kanske det handlar om föränderlighet. Ena stunden kan ateljeristan gå in med input och teknik, kanske nytt material till det skapande barnet för att sedan inta en mer lyssnande roll igen. Det kräver isåfall en enorm lyhördhet och delaktighet för att veta NÄR!
Konsten då , hur kan den inspirera och användas i ateljen?
Vi samtalade om möjligheten till att använda litteratur, fotografier och även att diskutera med barnen om konstnärer och deras verk. Hur pratar vi med barnen om detta? Finns det något rätt och fel?
Jag har prövat att introdusera Claude Monet tavla, Näckrosdammen, i ateljen.
Barnen blev intresserade av hans sätt att "dutt måla". De prövade olika material för att få till sina "duttar". Det visade sig att flaskfärgen var för lös, den rann för mycket. Jag visade då att vi kunde blanda lim i för att göra den tjockare. Det inhoppet räckte för att föra processen vidare.
Vi såg dem igår. De var helt fantastiska! Och din ateljé gick inte heller av för hackor!!!! Tack för inspirationen!
SvaraRaderaTherese....
SvaraRaderaTack för dina värmande ord! Roligt att det gav inspiration!
Lev väl